zondag, oktober 22, 2006

Bezoek uit Nederland

Dit weekend hadden we het eerste bezoek uit Nederland. Mijn oud-collega's Henk en Nico zijn voor een conferentie in Charlotte, en ja, dat is hier in de buurt. Dus kwamen ze zaterdag even langs om te kijken hoe wij hier wonen en natuurlijk om de lokale cultuur op te snuiven. Bovendien hadden ze op mijn verzoek een lading chocoladeletters meegenomen, zodat ik binnenkort mijn huidige collega's wat internationale cultuur kan bijbrengen en ze kennis kan laten maken met èchte chocola. Want wat hier in Amerika voor chocola doorgaat, is drie keer niks. Wat een slappe zooi is dat.

Voordat Henk en Nico zich richting North Wilkesboro konden begeven, hadden ze nog wel een obstakel te overwinnen. Ze moesten in Charlotte een auto huren en dat viel niet mee. De ene na de andere autoverhuurder bleek uitverkocht, maar uiteindelijk vonden ze toch nog een zaak die een stoere bak had staan: een vette Dodge Ram pick-up truck. Amerikaanser kan het bijna niet.


Wat die dag wel meezat, was het weer. Het was een stralend zonnige dag met temperaturen tegen de 20 graden. En dus gingen we eerst een hapje lunchen bij de Coffee Tavern, een leuke tent hier in het dorp. Lekker buiten zitten aan de oever van de Yadkin River. Daarna togen we richting de bergen die er in deze tijd van haar jaar fantastisch mooi uitzien met hun rijke schakering aan herfstkleuren. Veel bomen hebben kleuren die veel intenser zijn dan wat we in Nederland kennen. De natuur is zo echt een kunstwerk en rond dit weekend zijn de kleuren hier op hun mooist en dat hebben we geweten. We waren bepaald niet de enigen die op het idee waren gekomen om de Blue Ridge Mountains met een bezoek te vereren. De hele route langs de Blue Ridge Parkway was behoorlijk druk en een paar keer stonden we zelfs in een heuse file. Dat ben ik hier helemaal niet gewend.



Langzaam maar zeker naderden we dan toch de eindbestemming die ik in gedachten had: Grandfather Mountain met z'n beroemde Mile High Swinging Bridge. Maar met nog een mijl te gaan naar de toegangsweg tot deze berg, kwamen we helemaal vast te staan. Slechts af en toe schoven we een paar meter op. Het was snel duidelijk dat dit onbegonnen werk was en dus zijn we maar omgekeerd. Jammer, maar alles bij elkaar was er genoeg natuurschoon te bewonderen. Uiteraard heb ik mijn gasten nog even meegenomen naar de dichtstbijzijnde vestiging van Lowe's, waar ze geheel vrijwillig nog wat aankopen hebben gedaan, gevolgd door een bezoekje aan de Wal-Mart. Daar moet je toch een keer geweest zijn als je in Amerika bent. We sloten de dag af met een bezoek aan de Brushy Mountain Smokehouse, een altijd druk barbecuerestaurant bij ons in het dorp waar je voor een vriendelijke prijs kennis kunt maken met de lokale cuisine. Wat mij betreft was het een geslaagd dagje met mijn Nederlandse gasten. Wie volgt?

1 Reacties:

At donderdag, oktober 26, 2006 7:21:00 a.m., Blogger Petra schreef...

Hey we zijn er maandag en dinsdag geweest op de Blue ridge. Mooi he?
Bij ons was het uitermate rustig. Zo rustig heb ik het nog nooit gezien. Denk inderdaad dat de weekenden superdruk zijn. Het was echt prachtig vond ik.
Als ik het goed lees is het bezoek al weer weg? Het is zo leuk he, om mensen jouw nieuwe wereldje te laten ;-)
Groetjes Petra

 

Een reactie posten

<< Home