woensdag, januari 25, 2006

M'n eerste sollicitatie

Eigenlijk had ik nog even willen wachten met solliciteren, aangezien ik immers pas vanaf pakweg 1 mei beschikbaar ben voor een baan in de States. Maar soms moet je gewoon de kansen grijpen als ze zich aandienen. En zeker wanneer je vrouw dat vindt. Niet geschoten is altijd mis.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op Monsterboard voor interessante vacatures die enigszins aansluiten bij mijn achtergrond, liefst in de omgeving van Raleigh. Sinds gisteren heb ik op Monsterboard ook een 'job search agent' draaien; een handig programmaatje dat mij elke dag een mailtje stuurt met nieuwe vacatures die voldoen aan door mij opgegeven kenmerken. En in het allereerste mailtje dat ik op deze manier binnenkreeg stond gelijk een vacature die zeg maar mijn naam uitschreeuwde. Ik heb ruimschoots alle ervaring die men hebben wil; ervaring die bovendien in Amerika nog zeer schaars is. Het enige nadeel is dat het niet in de buurt van Raleigh is, maar ..... het is wel heel dicht in de buurt van Christines ouders. En als beginnetje zou dat niet verkeerd zijn; hoe eerder ik werk en inkomen heb zekergesteld, hoe prettiger dat is. Daarna zien we wel weer verder. Voor de nieuwsgierige kenners: het ging om een vacature voor een Project Manager Service Level Management bij de centrale IT-afdeling van Lowe's in North Wilkesboro, NC. Lowe's is zeg maar een Amerikaanse Gamma, maar dan stukken groter, met zo'n 1000 winkels in de USA en een omzet van meer dan 35 miljard dollar. Best een interessante werkgever dus en voor 1 promille van die omzet wil ik daar best wel een jaartje werken, misschien zelfs wel twee jaar!

Ook een tweede ijzer heb ik inmiddels in het vuur, nou ja, bijna dan. Duke University, één van de grotere prestigieuze universiteiten in Amerika, zoekt een Director of Information Technology. Daar heb ik wel oren naar, zeker aangezien ook de locatie goed is: in Durham, een grote stad dicht bij Raleigh. Bovendien is het een goede werkgever met uitstekende arbeidsvoorwaarden. Het gevraagde profiel sluit redelijk aan bij mijn CV, dus er zijn zeker kansen. De vacature staat al erg lang open, dus ik wil eerst even checken of dat nog wel klopt. Ook moet ik even kijken hoe ik daar elektronisch kan solliciteren. Hun sollicitatiewebsite verlangt namelijk een Social Security Number (SSN) - het Amerikaanse SoFi-nummer - en dat heb ik nog niet. Daar heb ik ze gelijk maar een vraag over gestuurd.

Het is trouwens best wel weer vreemd voor mij om een baan te moeten zoeken. De enige keer dat ik dat eigenlijk heb hoeven doen was in 1988 voor mijn eerste baan. Daarna werd ik eigenlijk altijd gevraagd voor een andere job en was de sollicitatie slechts een formaliteit. Het voelt in ieder geval goed om nu al wat vacatures tegen te komen die de moeite waard zijn en waar ik op zich een kans zou moeten maken. Wat trouwens opvalt, is dat je bij heel veel grote organisaties uitsluitend via hun website kunt solliciteren. Ze hebben daarvoor allemaal hun eigen systeempjes ontwikkeld, die allemaal weer andere gegevens. Reuze handig voor een sollicitant ..... niet dus. Elke keer moet je alles weer opnieuw intikken en telkens is de indeling van een CV weer anders. Maar ja, je moet er wat voor over hebben. De vervelendste vraag die je bij die on-line sollicitaties veel tegenkomt, is de vraag wat voor salaris je wilt hebben. Die vraag kun je eigenlijk alleen maar fout beantwoorden. Mik je te hoog, dan ben je te duur en lig je er bij de eerste selectie al uit. Mik je te laag en je krijgt de baan, dan zal het lastig zijn om alsnog een hoger salaris te bedingen en ben je dus een dief van je eigen portemonnaie geweest. Sowieso vind ik het moeilijk te bedenken wat een gangbaar salaris is bij een bepaalde functie in een bepaald gebied in Amerika. De situatie is heel anders dan in Nederland, dus je kunt een Nederlands salaris niet zomaar herleiden naar een Amerikaans salaris.

Toevallig ontving ik vandaag van mijn huidige werkgever ook al mijn getuigschrift, of liever, een Letter of Reference, keurig in het Engels. Het is een mooie brief vol aanprijzingen. Daar kan ik dus goed gebruik van maken wanneer men om referenties vraagt. Al met al ben ik zo dus vol goede moed begonnen aan The Big Job Hunt. Wordt vervolgd ...

5 Reacties:

At woensdag, januari 25, 2006 7:37:00 p.m., Blogger Petra schreef...

Hey wat goed.
Lowes klinkt goed, maar Duke natuurlijk ook!!
Enne.... zitten er ook Basketball tickets bij die arbeidsvoorwaarden:-) Niet geheel onbelangrijk natuurlijk....
Maarja personeelskorting bij Lowes is ook wel prettig.

Enne.... heb je mijn riedel van vandaag op het blog nog gelezen?
Had namelijk een paar vraagjes aan je door gespeeld ;-)
Alleen als je zin en tijd hebt.
Groetjes Petra

 
At woensdag, januari 25, 2006 10:57:00 p.m., Blogger Petra schreef...

Hoi Marcel,

Als iemand, die direct vanuit Nederland een baan hier moest zoeken (weliswaar zogenaam ongeschoold, waar jij dat natuurlijk wel bent) PAS OP! Men weet heel goed, dat je het klappen van de zweep niet kent! Veel succes met solliciteren!

 
At donderdag, januari 26, 2006 11:52:00 a.m., Blogger SVO schreef...

Succes met Job Hunting Marcel : ))

 
At zondag, februari 12, 2006 4:45:00 p.m., Anonymous Anoniem schreef...

Amerikanen zijn heel open over hun salaris. Je kan overal op internet salarissen opvragen (bv. salary Lowe's). Er verschijnen ook regelmatig surveys op internet over lonen. Let wel op : verschilt veel van regio tot regio. Dus steeds hier rekening mee houden...

Als je een beetje via google zoekt, krijg je veel informatie... Ook wat hun salarispaketten betreft (verzekeringen, pensioenen enz...)

 
At donderdag, februari 16, 2006 2:09:00 a.m., Anonymous Anoniem schreef...

Betse Marcel,

Wat ik begrepen heb is dat het salaris vragen inderdaad lastig is. Wordt je in nederland meteen afgewimpeld omdat je te hoog inzet, in amerika (iig CA) laat dat zien dat je jezelf erg goed vindt en daar houden ze dan weer van.
Succes met solliciteren en helaas hebben we weinig aan de topic op allesamerika.com waarin ik info vraag over sollicitaties

Marceljesse

 

Een reactie posten

<< Home