donderdag, januari 12, 2006

De eerste offerte is binnen

De eerste offerte voor de verhuizing is binnen. Ik heb bij vier bedrijven offerte aangevraagd. Bij Koninklijke De Gruyter & Co (dat klinkt wel sjiek) en Passies voor een volledig verzorgde verhuizing en bij Transpack en Online Shipping voor een doe-het-zelf verhuizing. Bij een volledig verzorgde verhuizing hoeven we niks te doen. Dan kunnen we gewoon in de luie stoel gaan zitten terwijl de verhuizers alles inpakken, inladen en de hele papierwinkel verzorgen. Wel moeten we dan op tijd uit de luie stoel opstaan, anders worden we zelf ook ingepakt en per container verscheept. In het doe-het-zelf scenario wordt er een zeecontainer voorgereden, die we zelf moeten inladen en waarbij we een gedetailleerde inventarislijst moeten opstellen. De expediteur zorgt vervolgens voor het vervoer naar de eindbestemming (in ons geval een opslagplaats in Statesville, NC) en regelt de douaneformaliteiten aan de hand van onze inventaris. We kunnen daarbij nog wel kiezen of de container op de vrachtwagen blijft staan (waarbij we 2 uur de tijd hebben om die vol te proppen, anders moet er geld bij) of dat we de container één of meer dagen bij ons op de stoep laten staan en op ons gemakkie alles erin zetten en oceaanbestendig vastsjorren. Deze laatste optie kost wat meer, maar is wellicht wat praktischer.


Maar goed, ik zou het over de eerste offerte hebben. Die kwam vandaag van Online Shipping. Als ik alle posten op hun begroting bij elkaar veeg dan zullen we bij hun voor het transport van deur tot deur zo tussen de 3.000 en 3.500 euro kwijt zijn, afhankelijk van welke optie we kiezen met het laden en lossen van de container. Dit is dan voor een 20 voet container (ongeveer 35 kubieke meter) die we helemaal vol mogen stouwen en inclusief verzekering van de lading tijdens het transport. Dit lijkt me redelijk en is wel een beetje wat ik had ingeschat. Ik ben zeer benieuwd waar de offertes van de verhuizers op uit zullen komen, maar ik vermoed dat dat toch wel gauw 2 1/2 keer zo duur zal zijn. En als dat zo is dan denk ik dat we toch maar gaan doe-het-zelven.


Moeten we het goederenvervoer dus nog helemaal regelen, het personenvervoer is zo goed als rond. Christine heeft tickets geboekt voor ons viertjes bij Delta Airlines. Op maandag 10 april vliegen we eerst van Amsterdam naar Cincinnati, Ohio, de stad waar ooit Jerry Springer burgemeester was. Een betere entree als immigrant in Amerika kun je je toch niet wensen. Vervolgens vliegen we door naar Charlotte, NC, een goed uur rijden bij Christines ouders vandaan. Gelukkig konden we gebruik maken van de frequent flyer miles die we in de voorbije jaren bij Delta hebben verdiend, zodat 2 van de 4 tickets gratis zijn. En da's heel prettig, zeker aangezien we gewoon retourtjes moesten kopen in plaats van enkeltjes, want die zijn of niet verkrijgbaar, of minstens zo duur als een retourtje. Wat ook heel prettig is, is dat Joyce (Christines moeder) op 5 april in Nederland aankomt en op 10 april weer met ons mee terug vliegt. Ze komt ons helpen, vooral tijdens de reis wanneer we de handen vol hebben aan onze beide boefjes en het gezeul met de bagage tijdens de overstap op Cincinnatti. Met 3 volwassenen moeten we dan 10 koffers en reistassen, een dubbelbrede buggy met de kids, 3 handbagagekoffers, 2 luiertassen en een kennel met de hond door de douane loodsen. De handtasjes van de dames reken ik dan nog niet eens mee.

Overigens blijf ik in eerste instantie niet lang in Amerika. Na pakweg een week vlieg ik weer naar Nederland om hier de verhuizing van de inboedel te regelen, nog wat andere zaken af te handelen en misschien nog wat leuke dingen te doen. Eind april ga ik dan weer naar de States om aan het echte immigrantenleven te beginnen. Het ticket voor die trip moeten we nog bestellen.

4 Reacties:

At donderdag, januari 12, 2006 7:07:00 p.m., Blogger Petra schreef...

Wij zijn destijds verhuisd door de gebroeders Nijman, ik vraag me af of die nog bestaan.

 
At vrijdag, januari 13, 2006 11:44:00 a.m., Blogger Petra schreef...

Hoi Marcel,
Wat ik me afvraag is mag je nu wel weer zelf alles in pakken. Toen wij dus in maart vertrokken mocht dat dus niet. Er moesten ook speciale papieren ingevuld worden om enige terroristische vermoedens te vermijden. Misschien is die regel niet meer, maar zou het even navragen, anders moet je misschien heel lang wachten tot je spulletjes door de douane heen zijn.
Groetjes Petra

 
At vrijdag, januari 13, 2006 3:42:00 p.m., Blogger Marcel schreef...

@Kasaka: Het is in ieder geval geen groot, bekend verhuisbedrijf volgens mij. Nog nergens tegen gekomen.

@Petra: Jullie hadden een volledig verzorgde verhuizing en een verhuizer wil inderdaad niet dat je zelf wat inpakt. Dan kan hij immers geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de hele lading m.b.t. inklaring bij de douane of schade tijdens het transport (wie weet heb je stiekem iets kapot ingepakt om later een schade te claimen). Maar wanneer je alleen maar een container huurt, zoals wij waarschijnlijk zullen doen, zul je zelf moeten inpakken. Inderdaad moeten wij een hele inventaris bijhouden, genummerd en wel, per verhuisdoos of los voorwerp dat de container in gaat. Ook moeten wij diverse gegevens voor de douaneformulieren invullen. Wanneer de douane moeilijk doet omdat onze inventaris onduidelijk is of reden geeft tot twijfel, dan is dat ons risico.

 
At zaterdag, januari 14, 2006 4:39:00 p.m., Blogger Annemiek schreef...

Ik zie ja al voor me op het vliegveld met al die koffers en kids :-) Heel wat anders dan op vakantie gaan. Leuk dat je hierbij hulp krijgt van je schoonmoeder!

 

Een reactie posten

<< Home